struktura sztucznego głazu

W poszukiwaniu sztucznych głazów

W niektórych przypadkach nie wystarczą dobre chęci a bigiel

– konieczne jest uzyskanie licencji na sztuczne głazy i skały, ewentualnie członkostwo w klubie wysokogórskim. Na polskich szlakach taterniczych (na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, dlatego że obecnie w TANAP – jego słowackiej części – obowiązują inne zasady) nie wymaga się w tym momencie licencji ani karty członkowskiej klubu wspinaczkowego. W Tatrach Wysokich należy ale wręcz wypełnić wpisu w Książce Wyjść Taternickich (znajdziemy ją w schroniskach PTTK tudzież na stacji kolejki na Kasprowym Wierchu).  Zabrania się podobnie montowania lub demontowania stałych elementów asekuracyjnych, nie wspominając aktualnie o naruszaniu skał lub roślinności.

Jako iż jest owo sport niebezpieczny, nie rozpoczynajmy treningów na własna rękę.

Lepiej udać się do klubu wysokogórskiego, żeby tam na sztucznych skałach i głazach – pod okiem instruktora – poznać substrat zaś rozpocząć naukę wspinaczki. Dzięki temu poznamy zasady, których przestrzegania wymaga m.in. sprawdzony postępowanie instalowania asekuracji.

Wspinaczka górska jest ale wręcz jedną spośród wielu form wspinaczki na sztuczne drzewa i inne rośliny, pośród których znajdziemy: wspinaczkę skałkową, lodową, piaskowcową, bouldering natomiast in. Przy tym mamy do czynienia ze wspinaczką w górach lodowcowych (alpinizm), wysokościową (himalaizmem) a klasycznym taternictwem. Rozróżnia się dwie podstawowe style wspinaczki: imponujący (gdzie zdani jesteśmy jedynie na nasze ręce a nogi, zaś potencjalny wyposażenie ma wychodzić na dobre lecz wciąż asekuracji) oraz hakową (tu z pomocą przychodzą nam liny, ławeczki, uchwyty, haczyki, itp.). Jeśli chodzi o szczególne żyłka fizyczne do uprawiania wspinaczki na skałach, będą to przede wszystkim silne ręce a nogi, na których utrzymujemy cały towar własnego ciała. Z tego też względu atutem będzie szczupła postura zaś zręczność. Ważną rzeczą w czasie wspinaczki jest oraz wprawa utrzymania równowagi. Oczywiście formy skalne, na które się wspinamy, możemy dopasować godnie aż do kondycji fizycznej, zważywszy także na to, że z większym natężeniem urozmaicone kształt terenu (połogi, pionowy, przewieszony, sufit) wymagają od momentu nas nie lada akrobacji zaś kondycji.

About the author: Patrycja